Humlan på operationsbordet.

Humlan har fått urinsten.
 
Mitt ena marsvin Humlan har åkt på urinsten. Jag har diskuterat med mina marsvinskunniga vänner och en del säger: operera, och en del säger: kör på med örtbehandling. Jag har blivit väldigt rådvill får jag säga.
 
Så här ser Humlans resa ut:
För ca en till en och en halv vecka sedan så märkte jag att ett av mina marsvin gnydde litegranna på ett sätt som inte är normalt. Då jag har fem stycken så är det inte så lätt att urskilja vem det var men efter en eller två dagar så visste jag att det var Humlan som hade problem. Jag ringde Skara djursjukhus och vi fick en tid och vi åkte in med Humlan. Därinne fick vi träffa en veterinär som hette Irene. Hon sa att hon inte var så duktig på marsvin men hon kollade igenom henne litegranna och sedan tog vi två röntgenbilder på henne. Dessa bilder visade att hon hade en urinsten på 3mm som verkade sitta i urinröret. Då dom inte är så duktiga på marsvin i Skara djursjukhus fick jag en remiss ner till Blå stjärnan i Göteborg där dom är duktiga på detta och efter mycket diskussioner fram och tillbaka om örbehandling och operation så beslöt vi oss för att åka ner. MEn medans vi väntade på att vi skulle få åka ner så gav jag henne örttabletter som jag fått av två underbara människor. Samtidigt fick hon Metacam för katt 2 droppar. Jag är inte så bevandrad i dessa örtmediciner men jag kommer att återkomma i ämnet. Man kan nämligen beställa dom från Tyskland på 2 olika sidor som jag kommer att ge er. Men nu åter till Humlans resa. Vi hade fått tid igår så vi åkte ner och var där klockan 10.00. Vi fick prata först med en go djursjukvårdare och efter en stund kom Veterinär Bo Runsten in. Vi fick ett mycket fint bemötande och han tog sig god tid med oss. Han undersökte Humlan och gosade med henne innan det var dags att skriva in henne. Han ville kontrollera var stenen låg ännu en gång via ultraljud och om den inte fanns kvar, hon kanske harde kissat ut den, så skulle dom slå en bekräftande röntgenbild. Nu var det dags att säga hejdå till Humlan och vår väntan började. Ett gäng timmar senare så fick jag ett samtal från Veterinär Jenny på Blå stjärnans Exo avdelning. Hon sade att dom hade hittat stenen inne i blåsan och att den verkade kunna röra på sig så dom fastslog attt den var operabel. Hon sa att operationen skulle ske i morgon Tisdag (alltså idag) och vi skulle få hämta hem henne på onsdag. Veterinären skulle ringa mig efter ronden på morgonen får att meddela hur hon mådde och sedan ringa igen efter operationen. I morse ringde veterinär Bo Runsten och meddelade hur hon mådde, och hon var lite dämpad idag, urinblåsan var lite spänd men hon hade kissat och bajsat. Lilla Humlebumlan <3 Han meddelade även att operationen skulle ske runtomkring lunch, så nu sitter jag här och är nervös och orolig för hur det kommer att gå. Dom är ju känsliga för narkos dom där små liven <3 Hejja Humlan <3

Kommentera här: